Kto korzysta z usług dietetyka?
Analiza statystyczna klientów odwiedzających poradnię dietetyczną może znacząco pomóc w dalszym rozwoju i kierunkowaniu swoich usług. Ale jak się do tego zabrać i co można dzięki temu zyskać?
Większość dietetyków jest zajęta przyjmowaniem klientów w gabinetach i tylko niewielu z nich zastanawia się nad tym kto naprawdę odwiedza ich poradnię. Tak do końca mało który specjalista orientuje się dokładnie w tym ile osób w jego gabinecie to kobiety, mężczyźni, dzieci czy seniorzy. Jeszcze trudniej będzie określić przedział wiekowy poszczególnych grup klientów. Większość dietetyków pytana o takie szczegóły kieruje się jedynie subiektywnym odczuciem, które niekiedy może być złudne.
Dlaczego warto takie informacje zbierać?
Analiza statystyczna klientów pozwala przede wszystkim ocenić jaki profil klienta najczęściej odwiedza poradnię dietetyczną. Różnice pomiędzy dietetykami w tym zakresie mogą być znaczące. Wszystko zależy od tego czy dietetyk w czymś konkretnie się specjalizuje. Jeżeli poradnia dietetyczna prowadzona jest w klubie fitness, to z pewnością gro klientów będą to osoby młode, aktywne fizycznie. Jeżeli natomiast dietetyk specjalizuje się w insulinooporności, przeważającą grupę jego klientów będą stanowić kobiety, z dużym odsetkiem kobiet z nadwagą, ciężarnych lub kobiet starających się zajść w ciąże. Jeszcze inaczej profil klienta będzie wyglądał wśród dietetyków sportowych czy osób specjalizujących się w określonych jednostkach chorobowych.
Na ogół jednak dietetycy oferują swoje usługi dla rożnych grup osób, dlatego warto sprawdzić kto jest rzeczywiście kluczowym klientem. Taka wiedza pozwoli bardziej precyzyjnie ukierunkować reklamę, by np. dodatkowo wzmocnić zasadniczą grupę klientów. Można też przyjąć założenie odwrotne i dzięki przeprowadzonej analizie statystycznej zastanowić się kto jest najsłabszą grupą i dla niej przygotować np. wartościową promocję. Badanie rynku pod kątem docelowych grup klientów pozwala także testować skuteczność różnych reklam. Jeżeli w danym miesiącu została przygotowana reklama np. pod kątem żywienia dzieci, to dzięki analizie statystycznej można sprawdzić czy w kolejnym miesiącu liczba młodych klientów wzrosła i czy kampania reklamowa rzeczywiście była skuteczna. Tego typu analizy rynku dają wiele cennych informacji pozwalają na bieżąco modyfikować działania promocyjne a także stanowią cenny materiał na różne, ciekawe publikacje.
Jakie dane warto zbierać?
W ramach prowadzonych analiz warto systematycznie śledzić jaki procent klientów stanowią kobiety, mężczyźni, dzieci czy osoby starsze. Warto też monitorować jak te dane prezentują się w poszczególnych kategoriach wiekowych i w różnych okresach roku. Ponadto warto badać procent powracalności klientów analizując liczbę wizyt kontrolnych. Dzięki temu można zobaczyć jak udaje się podtrzymywać motywację klientów i czy czasami nie trzeba czegoś zmienić w swoim działaniu. W ramach zbieranych informacji można także pytać każdego klienta ja trafił do gabinetu, czy np. dzięki reklamie na FB, w google, poleceniu innej osoby, czy odwiedzinom strony internetowej. Ciekawym uzupełnieniem danych mogą być też informacje na temat motywacji klienta do podjęcia terapii. Czy była to jego decyzja osobista, czy za namową innej osoby, czy zdecydował się ze względu na stan zdrowia, pogorszone samopoczucie czy brak akceptacji swojego wyglądu.
Wiele tych informacji można uzyskać bezpośrednio z programu rejestrującego klientów, gdzie są zbierane podstawowe dane dotyczące płci czy wieku. Pozostałe informacje można np. notować we własnym zakresie na podstawie indywidualnej rozmowy z klientem, a następnie robić zbiorcze podsumowania na koniec każdego miesiąca.
Oczywiście zbieranie takich danych bywa czasami pracochłonne, ale ich wartość jest bezcenna. Pozwala to lepiej zrozumieć rynek usług dietetycznych, skuteczniej zaplanować działania reklamowe a także systematycznie naprawiać różne błędy i niedociągnięcia.
Jak wyglądają wyniki sieci poradni DOBRY DIETETYK i FIT DIETETYK?
Wyniki płynące z naszych poradni zbieramy już systematycznie od kilkunastu lat. Co miesiąc poddajemy jej skrupulatnej ocenie a także staramy się z nich wyciągać konstruktywne wnioski na przyszłość. Niektóre z tych wyników są tajemnicą firmy, ale też szeregiem z nich dzielimy się na zewnątrz, by pokazać jak rozwija się rynek dietetyki w Polsce a także jakie są oczekiwania i problemy klientów. Na tą chwilę mamy miliony zebranych danych, dotyczące rozmaitych obszarów naszej działalności. Systematycznie analizujemy nie tylko płeć czy wiek naszych klientów ale także zachowania dotyczące ich sposobu żywienia, stylu życia czy kwestie dotyczące problemów zdrowotnych. Wszystko po to aby coraz lepiej doskonalić nasze usługi i dzielić się swoim doświadczeniem z kolejnymi dietetykami.
Kto jest naszym klientem?
Dla przykładu naszych działań podzielimy się wybranymi wynikami z lutego 2021 aby pokazać jak przedstawia się charakterystyka naszych klientów ze względu na płeć i wiek. W ostatnim miesiącu nasze poradnie odwiedziło kilkanaście tysięcy klientów w całej Polsce. Jak się okazało największą grupę klientów stanowiły kobiety 71,6%, co oczywiście nie jest niespodzianką. Mężczyźni stanowili 28,4%.
Jeżeli chodzi o analizę klientów pod kątem wieku, to najwięcej osób odwiedzających poradnie dietetyczne było w przedziale między 31 a 40 rokiem życia (29%). Drugą, najbardziej liczebną grupą klientów były osoby między 41-50 rokiem życia (20,7%). Łącznie osoby między 30 a 50 rokiem życia stanowiły połowę wszystkich klientów. Najmniejsze zainteresowanie usługami dietetycznymi wykazują najmłodsi i najstarsi klienci. W przypadku dzieci do 10 roku życia było to 5,9% natomiast osób powyżej 60 roku życia – 4,4%.
Według naszych spostrzeżeń, szczególnie istotną grupą klientów w którą warto inwestować są dzieci. Dzięki wprowadzaniu właściwych zachowań prozdrowotnych od najmłodszych lat, jesteśmy w stanie bardzo poprawić jakość ich zdrowia w przyszłości. Jak widać ze zbieranych danych statystycznych statystyk, w tym zakresie jest wciąż wiele do zrobienia. Miedzy innymi, z tego tytułu w ostatnim okresie wprowadziliśmy Ogólnopolski Projekt Badawczo-Edukacyjny ZDROWA KLASA, który ma pomóc zwiększyć zainteresowanie zdrowym żywieniem w najmłodszej grupie wiekowej.
Jak widać zbieranie i analizowanie różnych danych statystycznych może więc pomagać nie tylko korygować wiele błędów w bieżącej działalności ale także być źródłem pomysłów i ciekawych inspiracji na przyszłość.