Czy dietetyk powinien polecać suplementy?
Wyniki ankiety przeprowadzonej przez jeden z portali skupiających społeczność dietetyków wskazują, że blisko 1/4 specjalistów prawie zawsze zaleca suplementację swoim pacjentom. Większa grupa, bo około 40% respondentów deklaruje, że co do zasady suplementacji nie zaleca. Jednak nie sama kwestia „zalecać suplementy czy nie” budzi kontrowersje, a raczej źródło, z którego pochodzą rekomendowane przez dietetyków preparaty.
Dietetycy jako osoby na co dzień mające do czynienia z osobami chorymi i poszukującymi sposobów na polepszenie stanu zdrowia stanowią wymarzoną grupę docelową dla rozmaitych dystrybutorów suplementów diet. Chyba nikt już nie ma złudzeń – rynek suplementów to żyła złota. Do rejestru Głównego Inspektoratu Sanitarnego od 2007 roku wpisano ponad 30 tysięcy produktów określanych jako suplementy diety. W 2015 roku statystyczny Polak wydał na nie 100 zł, a rynek w najbliższych latach ma rosnąć średnio o 8% rocznie. A któż może doradzić w doborze tych preparatów lepiej niż dietetyk?
Jak najlepiej zachęcić specjalistę do rekomendowania tych, a nie innych środków? Przekonując o walorach zdrowotnych produktu? To raczej trudne. Różnorodność preparatów dostępnych na rynku jest ogromna, a każdy dystrybutor uważa, że sprzedaje produkt w 100% bezpieczny i niezawodny. Skutecznym argumentem na nakłonienie dietetyka do współpracy staje się więc obietnica sporych korzyści majątkowych, dostępnych dzięki systemowi multi-level marketing, bo w takim zwykle odbywa się sprzedaż produktów. MLM kusi przeważnie ogromnymi zyskami, bez specjalnego nakładu pracy, bo przecież i tak mamy stały kontakt z pacjentami. Zwłaszcza specjaliści prowadzący własny gabinet, szczególnie na początku swojej drogi zawodowej, mogą ulec pokusie łatwego dochodu.
I tu rodzi się pytanie: etyczne to czy nie? Można powiedzieć, że pacjent ma prawo wyboru. Jeśli jednak dany produkt zostanie rekomendowany przez dietetyka, to jest uzupełnieniem zaleceń żywieniowych. A czy o rekomendacji tego właśnie a nie innego suplementu decyduje rzeczywiście przekonanie dietetyka o skuteczności i walorach zdrowotnych produktu czy prowizja ze sprzedaży?
Wiadomo, że dietetyk też człowiek i z czegoś żyć musi. Jednak wybierając ten zawód, należy pamiętać o ogromnej odpowiedzialności, jaka się z nim wiąże. I choć pewnie nic ten artykuł nie zmieni, to warto czasem zastanowić się, co stanowi dla nas największą wartość w codziennej aktywności zawodowej.