Jak nie stracić pewnych klientów
Każdy klient który zdecydował się na skorzystanie z porad dietetyka musi ostatecznie umówić się na wizytę. Może to zrobić na kilka sposobów np.: telefonicznie, mailowo, bezpośrednio w poradni, przez messengera, lub np. przez interaktywny kalendarz internetowy. To, jaką drogę kontaktu wybierze, najczęściej zależy od cech jego charakteru, wieku jak również okoliczności w których się umawia. Jedni klienci wolą korzystać z tradycyjnych metod (kontakt telefoniczny, „zapukanie” do drzwi poradni) inni z bardziej nowoczesnych rozwiązań (facebook, kalendarz internetowy czy mail). Trudno odpowiedzieć jaki kontakt ostatecznie wybierze klient, dlatego dietetyk powinien być perfekcyjnie przygotowany na każdą okoliczność. Obecnie nawet 50% wizyt nie dochodzi do skutku tylko i wyłącznie z tytułu błędów jakie popełnia dietetyk w momencie umawiania i rejestrowania spotkań z klientem. Do najczęstszych błędów dietetyka należą:
- brak natychmiastowego odbierania telefonów – najczęstsze i najbardziej dotkliwe uchybienie!
- brak oddzwaniania na połączenia nieodebrane
- brak szybkiej odpowiedzi na zapytanie złożone drogą mailową lub przez komunikator internetowy
- zniechęcenie klienta niewłaściwym przekazaniem informacji o ofercie
- niesłowność (np. dietetyk nie ma możliwości umówienia wizyty w danym momencie i obiecuje oddzwonić. Zapomina jednak o tym lub oddzwania zbyt późno)
- brak widocznego przekazu (autoresponder poczty, informacja na stronie internetowej) o czasowej niedostępności dietetyka (np. okres urlopowy). Wówczas dietetyk nie tylko traci możliwość umówienia konkretnej wizyty, ale osłabia swoją wiarygodność na przyszłość.
- zaniedbywanie podstawowych elementów wizerunkowych (używanie prywatnego maila lub telefonu w bezpośrednim kontakcie z klientem, brak firmowej stopki w podpisie mailowym, inne)
- przerośnięte „ego” i nonszalancja w bezpośrednim kontakcie z klientem (np. podczas umawiania wizyt telefonicznie lub w gabinecie)
Należy pamiętać, że popełnianie powyższych błędów może nie tylko zniechęcić konkretnego klienta, ale może on również przekazać swoje negatywne odczucia swoim znajomym, którzy nigdy nie zdecydują się na wizytę u takiego dietetyka. Co więcej, i te osoby mogą dalej przekazywać złe informacje, mimo że nigdy nie korzystały z usług tej konkretnej poradni. Dlatego warto poświęcić dużo uwagi przestrzeganiu określonych zasad w momencie samego umawiania wizyt, gdyż błędy w tym zakresie mogą wyraźnie zaważyć na przyszłości zawodowej.
Obecnie na szkoleniu przygotowawczym do startu w naszym projekcie jak również w najnowszej wersji książkowej Podręcznika Operacyjnego (w przygotowaniu) staramy się poświęcać temu zagadnieniu bardzo dużo miejsca, tak by dietetycy mogli poznać wszystkie najważniejsze tajniki prawidłowego umawiania wizyt. Dzięki wdrożeniu praktycznych zmian, dietetycy bedą w stanie poszerzyć miesięcznie bazę swoich klientów o kilkanaście lub kilkadziesiąt nowych osób.