Dietetyk we franczyzie. Co warto wiedzieć?
Sukces rynkowy pierwszych systemów franczyzowych w dietetyce spowodował naturalny wysyp kolejnych. To świetnie, gdyż większość dietetyków ma możliwość wyboru i skorzystania z takiego systemu który najbardziej odpowiada ich wymaganiom. Działanie w takim systemie ma ogrom plusów. Daje przede wszystkim zdecydowanie większą pewność zaistnienia i przetrwania w zawodzie i dużo większe zarobki niż ma to miejsce w przypadku gabinetów indywidualnych. Ale czy każda franczyza jest dobra?
Przed podjęciem właściwej decyzji warto jednak dokładnie zgłębić każdy z oferowanych na rynku projektów, by ostatecznie nie żałować w przyszłości podjętej decyzji. Bo działanie w systemie franczyzowym to pewien rodzaj małżeństwa biznesowego. Jeżeli źle lub zbyt pochopnie wybierzemy sobie partnera, to możemy niepotrzebnie zmarnować sobie szanse na długie i spokojne życie. Dlatego, osobom które rozważają taki model prowadzenia swojego biznesu dajemy kilka wskazówek jak trafnie wybrać sobie partnera. A więc dietetyku, przed podjęciem właściwej decyzji postaraj się przejść przez trzy proponowane etapy weryfikacji.
Etap I
- Postaraj się zgłębić jak najwięcej fachowych informacji na temat samej franczyzy, aby ocenić, czy ten model działania jest dla Ciebie. Korzystaj jedynie z porad ekspertów, fachowych źródeł branżowych, wypowiedzi specjalistów ds. biznesu. Unikaj porad wszechwiedzących internautów, znajomych, rodziny jak również starannie filtruj opinie byłych franczyzobiorców. Bardziej opieraj się na wiedzy tych, którzy w takim systemie cały czas działają.
- Jeżeli wytypujesz firmę franczyzową do ewentualnej współpracy, sprawdź jej prawdziwy staż na rynku oraz rzeczywistą historię jej powstania. To, że franczyzodawca pisze, że działa wiele lat na rynku i posiada ogromne doświadczenie może być jedynie tanim sloganem reklamowym nie mającym wiele wspólnego z rzeczywistością
- Pamiętaj, że za każdym projektem franczyzowym stoją konkretni ludzie z imienia i nazwiska. Sprawdź kim rzeczywiście są i jaki mają dorobek oraz osiągnięcia w dziedzinie dietetyki. Czy potencjalny franczyzodawca to osoba lub osoby które wcześniej prowadziły tylko poradnię dietetyczną czy może posiadają znacznie większy dorobek zawodowy. Może sie zdarzyć, że wcześniej w ogóle nic nie miały wspólnego z tą branżą.
- Sprawdź jakim stopniem zaufania dany projekt cieszy się na rynku i jaką posiada skalę działania.
- Sprawdź jak wygląda przygotowanie projektu dla każdego dietetyka. Czy franczyzodawca dba o rozwój marki osobistej swoich dietetyków oferując im np. spersonalizowane strony internetowe, materiały reklamowe, szkolenia marketingowe.
- Sprawdź jak widoczni są poszczególni dietetycy projektu franczyzowego na rynku. Czy widać ich markę osobistą, czy tylko firmę franczyzodawcy
- Sprawdź jak franczyzodawca zna się na prowadzonej przez siebie koncepcji biznesowej. Oceń czy stara się również tworzyć odpowiednią kampanię informacyjną odnośnie swojego modelu prowadzenia franczyzy. Można to ocenić m.in. po analizie strony internetowej firmy franczyzodawcy, fanpagu, działaniach szkoleniowych, itp.
Etap nr II
- Sprawdź jaki jest bezpośredni kontakt z firmą franczyzodawcy. Można to sprawdzić mailowo, telefonicznie.
- Nigdy nie odrzucaj oferty firmy franczyzowej jedynie na podstawie jednej krótkiej informacji o kosztach współpracy. Między firmami franczyzowymi w branży dietetyki istnieją ogromne różnice, które muszą mieć również uzasadnienie finansowe.
- Umów się na indywidualne spotkanie z każdym z franczyzodawców, aby poznać co jego projekt ma rzeczywiście do zaoferowania. Nigdy nie podejmuj decyzji współpracy jedynie po spotkaniu z pierwszą firmą do której trafisz.
- Zaobserwuj jak wygląda siedziba firmy, jaką tworzy atmosferę, jacy pracują w niej ludzie.
- Zaobserwuj czy franczyzodawca nie stara się w Twoich oczach dyskredytować swojej konkurencji. To pierwsza oznaka jego słabości, lęku i kompleksów.
- Poznaj co franczyzodawca oferuje Ci w ramach pomocy. Jakie są jego narzędzia pracy, jaka jest ich złożoność, czy posiada indywidualnie wypracowane rozwiązania. Zastanów się co możesz dzięki takiej pomocy zaoferować swoim klientom.
- Sprawdź czy franczyzodawca rzetelnie wyjaśnia wszelkie plusy i minusy funkcjonowania w jego projekcie, czy jedynie wszystko przedstawia Ci w różowych kolorach.
Etap III
- Sporządź listę swoich oczekiwań oraz obaw i zastanów się który z franczyzodawców zapewni Ci najlepszy rozwój i bezpieczeństwo.
- Daj sobie minimum tydzień na przemyślenia. Postaraj się zdobyć rzetelne informacje od osób które funkcjonują w danym projekcie, chociaż mogą one z obawy o konkurencje nie zawsze być prawdziwe.
- Jeżeli jesteś pewien, że to właściwy wybór nie czekaj w nieskończoność. Każdy miesiąc przestoju może zaowocować kolejną konkurencją na rynku.
Powodzenia :)