Jak powinien reklamować się dietetyk?
Sukces rynkowy odnoszą tylko i wyłącznie te poradnie, które dbają o systematyczną reklamę. Im lepsza i o szerszym zakresie, tym większe zapotrzebowanie na usługi. Reklama sprawia nie tylko to, że daje możliwość bezpośredniego zainteresowania klienta usługą dietetyczną, ale także sprawia, że poradnia jest utożsamiana z pewnym poziomem jakości.
Poradnia dietetyczna posiadająca dobre opinie, będąca znaną na rynku, ma łatwiejszą drogę do sukcesu. Ludzie chętniej powierzają swoje pieniądze komuś zaufanemu, niż osobie nieznanej o której niewiele słyszeli. Świadomość istnienia poradni jest kluczowa w zdobywaniu klientów. Poznajmy więc najważniejsze źródła reklamy w dietetyce
Strona internetowa
Bez posiadania własnej strony internetowej prowadzenie poradni dietetycznej jest pozbawione sensu. Jest to bowiem podstawowy kanał pozyskiwania pacjentów. Mniej więcej co trzeci pacjent będzie docierał do naszej poradni dzięki stronie internetowej. Może być ona przygotowana w formie wizytówki jak również zaawansowanego portalu internetowego. Im więcej będzie zawierać treści, tym lepiej będzie nas reklamować. Bogata strona będzie także lepiej pozycjonowana w wyszukiwarkach internetowych.
Media społecznościowe
Tutaj z pewnością uwagę zwraca Facebook, który jest jednym z najbardziej efektywnych źródeł reklamy. Szczególnie na uwagę zasługują posty promowane, które pomagają trafiać do ściśle określonej grupy osób w konkretnej lokalizacji. Co więcej zamieszczając reklamę i przeznaczając na nią określony budżet od razu wiemy ile osób ją zobaczy a także jaka jest jej efektywność. Zdobycie większej wiedzy na temat skutecznego wykorzystania mediów społecznościowych w reklamie wymaga zdobycia sporej wiedzy, ale z pewnością to zagadnienie warte jest zgłębiania.
Ulotki reklamowe
Ulotki to jeden z podstawowych i najtańszych sposobów dotarcia do klientów. Bez względu na obiegowe opinie, rozdawanie ulotek i ich roznoszenie do gospodarstw domowych w dalszym ciągu ma sens i jest skuteczną formą reklamy. Najbardziej korzystną formą jest kolportaż ulotek szerokim kanałem dystrybucji przez firmy wyspecjalizowane w tym zakresie. Wykorzystując ten rodzaj dystrybucji warto przygotować nakład przynajmniej 10 000 sztuk. Jeżeli efektywność takiej dystrybucji byłaby jedynie na poziomie 0,5%, to oznacza to 50 nowych klientów w poradni, którzy jednocześnie mogą zapewnić dotarcie do następnej grupy klientów, tzw. “pocztą pantoflową”. Akcje ulotkowe, powinny być systematycznie powielane, przynajmniej 2-3 razy do roku, aby utrwalać skutecznie swoją markę na rynku. Ich dystrybucja powinna być szczególnie nasilona w okresie wzmożonego zainteresowania usługami dietetycznymi, czyli od stycznia do czerwca.
Banery reklamowe
Banery reklamowe to tani i efektowny sposób na bycie zauważonym. Są to na ogół płachty, wykonane ze specjalnego materiału, na których można realizować określony nadruk promocyjny. Mogą mieć one dowolne rozmiary i tym samym nadają się wszędzie, zarówno na fasadę budynku, płot, względnie na montaż na profesjonalnym stelażu. Warto je umieszczać szczególnie w miejscach ruchliwych, gdzie zapewniony jest większy przepływ ludzi. Reklamy na tego typu drukach powinny być trwałe, odporne na ścieranie, wyblaknięcie i warunki atmosferyczne. Należy jednak pamiętać, że banery reklamowe również posiadają swoją żywotność, dlatego co jakiś czas powinny ulegać wymianie. Wyblaknięty, zdewastowany i brudny baner zamiast reklamy stwarza antyreklamę i zniechęca potencjalnych klientów. Usługi dietetyczne mają charakter medyczny, kojarzone są z profesjonalizmem i sterylnością, dlatego wizerunek materiałów musi odpowiadać standardom jaki obowiązuje w środowisku medycznym.
Plakaty
Plakaty, to również jedna z tańszych form reklamy. Akcje plakatowe służą przede wszystkim promocji usług dietetycznych w ściśle określonych miejscach, w których może przebywać potencjalny klient (apteki, przychodnie, kluby fitness, szkoły rodzenia, kluby tańca itp). Akcje plakatowe mają wąski wymiar lokalny, ale jednocześnie silnie utrwalają nasz wizerunek w konkretnych miejscach.
Reklama prasowa
W tym zakresie warto wykorzystać niedrogie wydawnictwa lokalne. Reklama w gazetach (płatnych lub bezpłatnych) jest na ogół umieszczana w specjalnych blokach reklamowych, pod określoną grupą usług, najczęściej medycznych. Skuteczność takiej akcji reklamowej zależy od poczytności pisma, sposobu jego dystrybucji, nakładu, itp. Jeżeli decydujemy się na reklamę w gazecie lokalnej warto zaplanować przynajmniej 6 miesięczny cykl reklam (w każdym numerze gazety). To pozwoli także uzyskać większy rabat na reklamę od wydawnictwa. Najlepiej taką reklamę zamieszczać w okresie pomiędzy styczniem a lipcem, kiedy istnieje największe zainteresowanie usługami dietetycznymi. Jednorazowe lub sporadyczne umieszczanie reklam w gazecie jest całkowicie pozbawione sensu. Celem reklamy prasowej jest nie tylko bezpośrednie pozyskanie klienta, ale przede wszystkim utrwalanie swojej obecności na rynku. Dlatego najbardziej skutecznie działa długi czas emisji reklamy.
Reklama radiowa
To jedna z bardziej skutecznych form reklamy, ale niestety cechująca się wysokim kosztem. Poradnie, które zdecydują się na taki rodzaj promocji muszą pamiętać, że podobnie jak w przypadku reklamy prasowej istotna jest powtarzalność. Taka reklama powinna być emitowana przynajmniej 3 razy dziennie i minimum przez jeden miesiąc. Jeżeli decydujemy się na dwa tygodnie reklamy warto to przeprowadzić w formie: tydzień reklamy - tydzień przerwy - tydzień reklamy. W reklamę radiową warto zainwestować przede wszystkim w okresie od stycznia do kwietnia.
Bony i karty rabatowe
Jedną z metod pozyskania klienta mogą być również bony rabatowe, zawierające kwotową lub procentową zniżkę na usługę dietetyczną. Takie bony powinny mieć charakter limitowany, aby dla klienta stanowiły cenną wartość. W tym zakresie można także nawiązać współpracę z innymi firmami, które mogą podarować takie bony swoim klientom jako dodatkowy bonus do oferowanych przez nich usług. Wiele firm do takiej formy współpracy korzystnie się odnosi, gdyż nie generuje to dla nich dodatkowych kosztów. W ramach działań lokalnych warto więc wytypować grupę potencjalnych firm z którymi byłaby możliwość nawiązania bliższej współpracy. Przed podjęciem konkretnych rozmów warto dokonać bliższego poznania danych firm, aby wybrać tylko te które charakteryzują się dobrą i rzetelną opinią na rynku.
Prelekcje tematyczne
Obok indywidualnej praktyki dietetycznej, każdy dietetyk powinien brać także czynny udział w prelekcjach grupowych, prowadząc dla pewnych grup odbiorców określone wykłady w zakresie żywienia i promocji zdrowia. Istnieje wiele grup docelowych, które mogą być szczególnie zainteresowane dietą i zdrowym odżywianiem. Prelekcje tematyczne warto łączyć z akcjami konsultacyjnymi, co stwarza jej uczestnikom dodatkową atrakcję. Należy pamiętać, że podczas organizowania tego typu spotkań należy bardzo dobrze przygotować się pod względem promocji poradni: stoisko, materiały reklamowe, ulotki, itd.
W grupie raźniej
Wymienione powyżej elementy reklamy są tylko fragmentem działań jakie można wykorzystać w promocji gabinetu dietetycznego. Wielu dietetyków chcąc zaistnieć na rynku próbuje samodzielnie wdrażać różne formy promocji, ale nie zawsze starcza im na to czasu, sił i funduszy. Dlatego w realizowanym przez nas projekcie sieciowym praktycznie wszystkie te zadania nasza firma bierze na siebie. Począwszy od przygotowania każdemu dietetykowi skutecznie zaprojektowanego portalu internetowego jak również dbanie o jego pozycjonowanie w sieci internetowej. Każdy z dietetyków otrzymuje także pełen pakiet wsparcia w zakresie sprawnego poruszania się w mediach społecznościowych. Nasza firma bierze również na siebie kompleksową opiekę graficzną w zakresie rozmaitych materiałów reklamowych, jak ulotki, banery, wizytówki, bony, karty, reklamy graficzne w gazetach i mediach społecznościowych. Każdy z dietetyków ma do dyspozycji grafika który realizuje dla niego wszelkie indywidualne życzenia reklamowe. Na bieżąco prowadzone są szkolenia z technik reklamowych a nad funkcjonowaniem każdego dietetyka czuwa dział marketingowy który na bieżąco informuje o elementach wymagających poprawy. Dietetyk który czuje się w realizowaniu szkoleń i pogadanek tematycznych może liczyć na specjalnie przygotowane dla niego prezentacje multimedialne. W razie potrzeby może także otrzymać gotowy tekst reklamowy lub prasowy. Dodatkowo ma do dyspozycji złożony system informatyczny nadzorujący niektórymi działaniami reklamowymi. Nasza firma na bieżąco dostarcza wszelkie materiały i informacje pomagające lepiej zaistnieć dietetykowi na rynku lokalnym. Przejmując większość zadań reklamowych i marketingowych, pozwoliliśmy dietetykom skupić się przede wszystkim na ich zasadniczej roli – czyli poradnictwie dietetycznym. Zostawiliśmy im to co przyjemne a zabraliśmy to co trudne i kosztowne.